Wednesday 1 May 2013

Tips Memilih Foundation

Salam semua,

Hari ni aku nak kongsi sikit tentang foundation. Sebab ada sesetengah org tersalah anggap tentang foundation ni. Aku memang tiap hari gunakan foundation, jenama Kryolan. Ada banyak lak tu, aku ada jenis stick, supracolor, dermacolor, oxtard, maybelline yg jenis liquid dll. manyak tul..hehe..tapi bukanlah sekali pakai aku tempek semua ni, tiap hari tukarlah, kang membazir lak..

Kawan aku ada cakap, dia taknak pakai foundation, sebab org kata macam pakai topeng, dan nampak berat. Dan hanya sesuai untuk event sahaja, mcm mekap pengantin. Sebenarnya depend pada org, kalo ko pakai 4 layer yelah ko rasa berat, macam pakai topeng kalo salah pilih warna foundation tu. Aku share sikit ye tips pilih foundation ni.




TIPS 1 : PILIH FOUNDATION SESUAI DENGAN WARNA KULIT


Bila nak beli foundation ni, cuba test dulu padan atau tidak dengan kulit uols. Test di bahagian rahang atau yg paling dekat dengan pipi. Pilih foundation yg paling dekat dengan warna kulit, supaya tak nampak macam pakai topeng. Jika warna foundation lebih gelap, jadi bercapuk pulak nanti. Jangan test di atas tangan kerana warna tangan lebih gelap dari wajah.


TIPS 2 : KENAL PASTI JENIS KULIT ANDA


Ada pelbagai jenis foundation yg dijual, jenis cream, mousse, stick, liquid dll. Jenis² foundation dan kesesuaian kulit seperti di bawah :

Liquid : jenis cecair, biasanya dibuat dari air atau minyak. Bagi liquid foundation yg berasaskan air lebih sesuai untuk kulit wajah berminyak atau kulit sensitif. Manakala bagi liquid foundation yg berasaskan minyak sesuai untuk mereka yg berkulit kering.


Cream / mousse : berbentuk krim, senang disapu pada wajah. Lebih sesuai untuk mereka yg berkulit normal hingga kering. Mampu menyamarkan garis² halus pada wajah.



Powder : berbentuk bedak tabur atau bedak padat, sesuai untuk kulit normal hingga berminyak.


Stick : foundation yg sangat padat dan mampu bertahan lama pada kulit. Sesuai untuk kulit normal atau kering, mampu menyamarkan noda pada wajah.

Sheer : Foundation jenis ini biasanya mengandung silikon sehingga mudah untuk diaplikasikan, dan tetap tampak alami tanpa terlihat berminyak.


Oil-based : Foundation ini tepat digunakan bagi Anda yang memiliki kulit kering. Sebelum menggunakan, goncang terlebih dahulu agar semua formulanya larut dengan sempurna.



Matte : Sangat cocok untuk kulit berminyak karena tidak mengandung minyak. Namun ingat, matte foundation juga cepat kering. Oleh kerana itu jangan pernah mengaplikasikan foundation jenis ini terlalu tebal.


TIPS 3 : MENGIKUT KESESUAIAN AKTIVITI/ TEMPAT


Jika uols bekerja luar, pilih foundation yg mempunyai SPF atau yg serap peluh.


TIPS 4 : TAHU CARA SAPUAN YG BETUL


Tak perlu profesional, yg penting kita tahu cara apply foundation pada wajah dengan betul. Caranya berbeza untuk tiap jenis foundation, salah sapu foundation akan menyebabkan bedak bercapuk atau bertompok-tompok.



 Photobucket

No comments :

Post a Comment

My Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Happy Birthday Aqil

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Happy Birthday Afiy

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Jom Klik