Tuesday 3 September 2013

[Resepi] Japanese Cotton Cheese Cake

Assalamualaikum wbt..

Akhirnya korang tau tak, terhasil jugak kek yg aku dok terliur-liur ni.. ingatkan susah sangat nak buat, rupenye senang je.. aku buat kek ni semalam, kemudian bawa gi sekolah sikit harini atas alasan² yang tertentu ;p

Kek ni menggunakan cream cheese yang dimasak dengan susu segar. Masa aku masak cheese tu aku rasa pelik gak apesal la cheese aku liat. Aku dah masukkan dalam mangkuk adunan, tapi bila aku tengok balik bungkusan rupaya aku terbeli mozarella cheese. Patutlah cheese aku melekat. Jadi atas azam yang kuat, aku guna cream cheese utk kek yg kak dayang pesan ;)


Japanese Cotton Cheese Cake

Bahan²:
A
160g cream cheese
25g butter  *1 sb marjerin
120g susu segar

B
60g tepung gandum
20g tepung jagung
Secubit garam *tak guna

C
4 biji kuning telur (Gred A) - pukul dengan garpu

D
4 biji putih telur (Gred A)

100g gula kaster


Cara-cara:
Step 1
- Masak cream cheese, susu segar dan butter dengan menggunakan double-boiled sampai cair semuanya. Biarkan sejuk

Step 2
- Pukul telur putih sehingga berbuih
- Masukkan gula kaster dan pukul lagi hingga bertanduk

Step 3
- Masukkan tepung ke dalam adunan cheese, masukkan kuning telur dan meringue
- Gaul sebati

Step 4
- Bakar secara double-boiled pada suhu 160 darjah api atas bawah sampai masak.



Photobucket

No comments :

Post a Comment

My Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Happy Birthday Aqil

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Happy Birthday Afiy

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Jom Klik