Tuesday 3 September 2013

Bread Pudding Choc Chip with Sos Custard

Assalamualaikum semua,

Wah, dasyat tak, 3-4 entry sehari ;p Banyak sangat draft dalam list ni, tapi tak terbuat la rasanya.. pemalas yg tahap ultraman mebius dah ni.

Kelmarin, Selasa 3.09 aku puasa. Baru hari ke-5 ganti puasa, lagi 2 hari...lambatnyaaa ^_^
Aku rasa macam meleleh-leleh air aku ni nak makan makanan manis tau, godek punya godek jumpa roti potong yg dah nak expired. Terus masa pegi amik afiy, aku pi kedai beli susu cair.

Jadilah bread pudding yang superb sedap ni, setelah di ejas bahan2 nya. Sebelum ni aku penah parut keju cheddar atas roti, sedap sangat makan masa panas, rangup betul. Tapi bila dah sejuk terus liat2.

Jadi kali ni aku guna chocolate yg diparut, aku beli kat bakery dah berbulan lah. Jadi aku habiskan je semua. Giler sedap!!!


Dah siap buat puding, aku buat sos kastard lak, kali ni memang sedap. Mungkin sebab keikhlasan yang sangat tinggi..bhahaha!!

Resepi Bread Pudding:
8 keping roti potong * potong 4
  Susu segar
--------------------------------------------------------
Rendam roti dalam susu sehingga meresap
--------------------------------------------------------
2 biji telur
2 sudu gula
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu besar mentega *dicairkan
-------------------------------------------------------
Pukul semua bahan menggunakan whisk.
Tuang pada roti yang direndam tadi.
Bakar pada suhu 180 darjah, api atas bawah
selama 30-40 minit.

Resepi sos kastard:
1 tin susu cair
1/2 cawan air 
2 sudu tepung kastard
1 sudu marjerin

 Tips:
Untuk menentukan puding dah masak atau belum, sila goyang loyang anda.
Jika tengah2 puding masih bergoyang, sila tambah masa membakar anda.

Photobucket

No comments :

Post a Comment

My Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Happy Birthday Aqil

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Happy Birthday Afiy

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Jom Klik