Saturday 14 September 2013

Kek Cheese Lapis Biskut

- Assalamualaikum wbt -

Selamat menyambut Hari Malaysia!!

Semalam ada rumah terbuka penjara Kota Kinabalu, jadi encik husband aku dah kuar rumah dari jam 6.30 pagi lagi...sibuk betul lah dia kan, jadi aku pon menyibukkan diri petang semalam buat kek keju lapis biskut ni. Senang sangat dan superb kesedapannya tau..

Sebelum tu nak cerita la sket, aku ni takde lah nak sangat meniaga kan, tapi kadang² bila aku buat kek pastu kawan² nak order aku terima je. Yang aku nyampahnya, bila kita jual kawan² cakap 'bagilah resepi, taknak beli!'..

Ini bukan kedekut ilmu, bila kita kawab, akak cari je kat internet kak, banyak betul. Dia boleh jawab, 'malasla mas, mas je lah bagi!!!'  aku rase org² macam ni takde kesedaran sivik, tak pon kesedaran diri. Yelah, ko taknak beli ade aku kisah, tapi usaha lah sendiri kan. Aku pun usaha cari kat internet, poyo² menyalin bagai. Try and error tak leh kira ngan jari dah, yg humban masuk ciktong pon lambak².

Dah puas aku luah perasaan ;) kalo uols ni kawan² sekampung tu, haraplah memahami ye ;p

Baik, dah ramai yang buat kek cheese ni sebenarnya. Tapi resepi asal adalah menggunakan biskut salted cheese keluaran Kong Guan. Tapi, hanya terdapat di Sarawak sahaja. Jadi, aku dah cuba buat menggunakan biskut Jack n' Jill, yang nipis tu, tapi tak jadi. Aku rasa mungkin sebab biskut tu tak serap air, jadi keras. Kebetulan tume ni aku jalan² di Parkwell Likas, terjumpa plak biskut ni. Imported jgak aku rasa. Harga RM5.99 sebungkus, agak besar la. Sangat sedap biskut sugarfree ni, korang pernah rasa bila kita makan biskut yang rangup dan panas²  dalam mulut tu. 


Inilah biskut tu, nama Soda Cracker. Makan macam tu je pon sedap. Tambah² bila buat cheese cake ni, lagi lah sedap. Rasa melting je tau. Baik bahan² nye ialah :

Bahan² (untuk buat loyang 4 segi sederhana kecik) :
  •  1 bungkus biskut *guna dalam 3/4 je
  • 250g cream cheese
  • 1/2 tin susu pekat
  • nestum
  • secawan susu segar / bancuhan air susu
========================
- putar cream cheese sampai creamy, masukkan susu pekat.
- lapiskan loyang dengan plastik wrapping
- celup biskut dalam susu segar atau bancuhan air susu, dan susun dalam loyang.
- sapukan cheese nipis², tabur nestum
- ulang sampai habis cream cheese.
- sejukkan dalam freezer lebih kurang 1 hari
 

Sebenarnya aku tak letak nestum pon, sbb tak beli. Masa layer pertama baru ingat nestum, dah malas nak gi kedai, layer je lah sampai abis. Next time buat lagi baru tambah nestum kan ;)

Cara potong kek cheese ni agak rumit kan, salah potong terus berserungaih* (comot).
Jadi, aku nak bagi tips sket, mula² panaskan pisau dalam 5 saat, baru mula potong. Baru lah kek tu tak comot².. hihi, alkisahnya aku nampak husb aku potong kek ni guna spatula aku tadi...bhahaha.. tapi salah aku jgak, apesal tak tolong dia potong kan!! hihi

SELAMAT MENCUBA!




 Photobucket

No comments :

Post a Comment

My Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Happy Birthday Aqil

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Happy Birthday Afiy

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Jom Klik